Op 13 en 14 juni zijn ruim 100 mensen naar Den Haag gekomen voor een tweedaags onderwijs evenement georganiseerd door het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en het Rathenau Instituut. Het verantwoord, veilig en duurzaam werken met biotechnologische applicaties stonden centraal tijdens deze dagen.

De deelnemers kwamen uit Nederland, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, waarvan het merendeel student is die deelneemt aan de internationale iGEM competitie. iGEM staat voor ‘international Genetic Engineered Machines’ en is een competitie voor studententeams op het gebied van synthetische biologie. De competitie wordt elk jaar in Boston gehouden en er doen ruime 300 teams uit de hele wereld aan mee.

Na de opening van het evenement door Jan Roels van het RIVM en Melanie Peters van het Rathenau Instituut, vertelde Megan Palmer van Stanford University en hoofd van het iGEM committee ‘Human Practices’ over interacties tussen biotechnologie en de samenleving. Zij zoomde in op deze interacties en benadrukte de positieve bijdragen, zoals medische applicaties en voedseltoepassingen, welke de biotechnologiesector kan creëren voor de samenleving. Na dit inspirerende verhaal volgden twee panel sessies waarin docenten, begeleiders en oud-iGEMmers over hun praktijkervaringen van het participeren in de iGEM competitie vertelden. Denk hierbij  aan het meenemen van de verschillende invalshoeken van stakeholders op je project en dat dit soms betekent dat je van de gekozen route moet afwijken om tot een veilige en verantwoorde uitkomst te kunnen komen. 

In de middag waren er workshops waarin het gehoorde van de ochtend – hoe kom ik tot een veilig, maatschappelijk geaccepteerd, duurzaam project - in de praktijk gebracht werd. In interactieve workshops, oefenden studenten hoe ze het concept Safe-by-Design in hun project design kunnen toepassen. En door te oefenen met instrumenten die gebruikt kunnen worden om iGEM projecten zo goed mogelijk te laten aansluiten bij het beoogd gebruik. Daarnaast was er ruimte om de studenten hun project te laten presenteren middels een poster en met elkaar in discussie te gaan. Mooi om te zien is dat de studenten met elkaar in discussie gaan om elkaars project verder te helpen.

Ook de docenten konden in een workshop aan het werk met vragen zoals ‘wat wordt er in het onderwijs aangeboden over het belang van veiligheid en Safe-by-Design’ en hoe zou daar verder vorm aan gegeven kunnen worden? In een interactieve sessie met medewerkers van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwamen deze vragen op tafel en volgde er discussie over welke vervolgstappen gezet kunnen worden om Safe-by-Design meer te verankeren in het onderwijs.

Naast het organiseren van deze meet-up heeft het RIVM de Nederlandse iGEM teams uitgenodigd om na te denken hoe Safe-by-Design inhoud kan krijgen in hun eigen project. De studenten krijgen bij de uitwerking van deze opdracht begeleiding van het RIVM middels coachingsessies. Verder zal het  RIVM monitoren wat de studenten hiervan leren en hoe ze Safe-by-Design verwerken in hun projecten.